Lp.
|
Nazwa pojęcia |
Definicja
|
Źródło
|
1. |
Agencja PR |
Agencja public relations – przedsiębiorstwo wyspecjalizowane w budowaniu korzystnego wizerunku publicznego określonej osoby działającej na forum publicznym lub określonej organizacji.
|
https://encenc.pl/agencja-public-relations
[dostęp: 31.10.2018]
|
2. |
Badania marketingowe |
Zespół różnorodnych technik i reguł ciągłego zbierania, zapisywania, analizowania i przetwarzania informacji, dzięki którym proces podejmowania decyzji marketingowych jest znacznie łatwiejszy.
|
Dietl J.: Marketing - wybrane zagadnienia. PWE, Warszawa 1977
|
3. |
Baner |
Plik graficzny o określonym rozmiarze, który jest elektroniczną wersją reklamy. Musi mieć określony rozmiar i niewielką „wagę”, aby strony internetowe nie były przeciążone wyświetlaniem plików graficznych o bardzo dużej rozdzielczości.
|
https://www.eactive.pl/google-adwords/reklama-banerowa-w-google-adwords
[dostęp: 31.10.2018]
|
4. |
Billboard |
Dużych rozmiarów tablica umieszczana na ścianach domów i specjalnych konstrukcjach w miejscach dużego ruchu przechodniów i samochodów.
|
http://prawo-podatkowe.pl/dzialalnosc/gospodarcza/tablica-reklamowa-billboard
[dostęp: 31.10.2018]
|
5. |
Brief reklamowy |
Dokument, który pomaga określić oczekiwania klienta, dotyczy działań promocyjnych, czasu ich trwania, sposobu reklamowania i szczegółów, co do reklamowanego produktu lub usług.
|
https://inbmarketing.pl/b-brief-reklamowy
[dostęp: 31.10.2018]
|
6. |
Citylight |
Podświetlana tablica, na której publikowany jest plakat reklamowy.
|
http://moja-reklama.pl/citylight
[dostęp: 31.10.2018]
|
7. |
Copywriter (tekściarz) |
Osoba odpowiedzialna za tworzenie i przygotowywanie tekstów wykorzystywanych w reklamach prasowych, telewizyjnych, radiowych oraz pozostałych materiałach promocyjnych (np. billboardy, ulotki, katalogi, broszury).
|
http://copywriterzy.com/kluczowe-definicje
[dostęp: 31.10.2018]
|
8. |
Dom mediowy |
Dom medialny, agencja mediowa – firma usługowa, organizacja marketingowa wyspecjalizowana w planowaniu oraz zakupie kampanii reklamowych w mediach masowych.
|
Gierczak B.: Ocena wykorzystania źródeł wiedzy w procesie benchmarkingu przez pracowników PLL LOT a poprawa jakości usług turystycznych. UE, Poznań 2014
|
9. |
Działanie reklamowe |
Ogół czynności, które mają na celu promowanie oferty reklamodawców (zaistnienie marki w świadomości klientów, skłonienie ich do dokonania zakupu produktów lub skorzystania
z dostępnych usług).
|
https://www.systempartnerski.pl/slownik/pojecie/Dzialania-reklamowe-25
[dostęp: 31.10.2018]
|
10. |
Folder reklamowy |
Druk reklamowy o starannej formie graficznej, zwykle z przewagą materiału ilustracyjnego, w formie książeczki lub harmonijki (tzw. leporello).
|
Walery Pisarek (red.): Słownik terminologii medialnej. Universitas, Kraków 2006
|
11. |
Grafik |
Artysta wykonujący prace z dziedziny grafiki artystycznej lub użytkowej.
|
https://sjp.pwn.pl/slowniki/Grafik.html
[dostęp: 31.10.2018]
|
12. |
Intensywność oddziaływania środka reklamy |
Liczba i częstotliwość, z jaką reklama dociera do odbiorcy. Im częściej odbiorca reklamy ma z nią kontakt, tym zawarty w niej przekaz staje się skuteczniejszy.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Kotler P.: Marketing od A do Z. PWE, Warszawa 2004
|
13. |
Kampania reklamowa |
Zespół skoordynowanych i zorganizowanych działań reklamowych, wykorzystujących jeden lub szereg różnych, powiązanych ze sobą środków przekazu, które występują w określonej kolejności i w odpowiednio ustalonych terminach.
|
Chodak G., Ropuszyńska-Surma E.: Prognozowanie popytu w sklepie internetowym-wybrane aspekty oraz wyniki badań. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, Warszawa 2008
|
14. |
Klient wewnętrzny |
Klient, który działa wewnątrz organizacji.
|
Rogala P., Borys T.: Orientacja na klienta jako kryterium doskonałości. Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław 2011
|
15. |
Klient zewnętrzny |
Klient, który działa poza organizacją.
|
Rogala P., Borys T.: Orientacja na klienta jako kryterium doskonałości. Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław 2011
|
16. |
Komunikat marketingowy |
Proces integracji i koordynacji narzędzi wykorzystywanych w komunikowaniu firmy z otoczeniem, kanałów komunikacyjnych w celu przekazania jasnych i konkretnych informacji o firmie lub oferowanych przez nią produktach czy usługach.
|
Kotler P.: Philip Kotler odpowiada na pytania na temat marketingu. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2004
|
17. |
Marketing |
Nauka i sztuka badania, tworzenia i oferowania produktów posiadających wartość dla klienta w celu zaspokojenia potrzeb rynku docelowego. Określa, które segmenty rynku, przedsiębiorstwo może najlepiej zaspokoić oraz projektuje i promuje produkty i usługi.
|
Kotler P.: Philip Kotler odpowiada na pytania na temat marketingu. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2004
|
18. |
Marketing-mix |
Tzw. kompozycja marketingowa, stanowi obszerną kategorię wzajemnie ze sobą powiązanych elementów (działań, procesów, metod i technik), wykorzystywanych w przedsiębiorstwie i tworzących wspólnie zintegrowany system oddziaływania na otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa (klientów, konkurentów).
|
https://mfiles.pl/pl/index.php/Marketing_mix
[dostęp: 31.10.2018]
|
19. |
Marketing personalny |
Całokształt działań wewnętrznych i zewnętrznych przedsiębiorstwa, związanych z zarządzaniem jego społecznym potencjałem (pracownikami).
|
http://www.naukowiec.org/wiedza/ekonomia/marketing-personalny_2412.html
[dostęp: 31.10.2018]
|
20. |
Marketing szeptany |
Forma marketingu internetowego. Pisanie pozytywnych opinii i uwag, tworzenie dyskusji, pisanie na forach internetowych ważnych dla klienta pozytywnych treści na temat ich produktów, usług i marek handlowych w odpowiedzi na już istniejące negatywne opinie.
|
https://arison.pl/?gclid=EAIaIQobChMI3tX1xen93AIVEKmaCh3K_w1WEAAYASAAEgLGt_D_BwE
[dostęp: 31.10.2018]
|
21. |
Materiały POS |
Point of Sale (POS) lub POP (Point of Purchase) – materiały reklamowe i narzędzia wspierające sprzedaż itp.: stojaki na ulotki, wobblery (reklama „przyczepiona” do półki na elastycznym, sprężystym pasku), naklejki, vlepki, makiety, standy, infokioski.
|
https://slownik.intensys.pl/definicja/pos
[dostęp: 31.10.2018]
|
22. |
Media offline |
Prasa, magazyny, radio, kino, outdoor (reklamy zewnętrzne).
|
http://www.wz.uw.edu.pl/pracownicyFiles/id15277-PM7%20-%20Media%20Offline-v2.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
23. |
Media społecznościowe |
Technologie internetowe i mobilne umożliwiające kontakt pomiędzy użytkownikami poprzez wymianę informacji, opinii i wiedzy.
|
https://sjp.pwn.pl/slowniki/media%20spo%C5%82eczno%C5%9Bciowe.html
[dostęp: 31.10.2018]
|
24. |
Planowanie mediów |
Cykl działań mających na celu optymalne zaplanowanie (w ramach budżetu medialnego) emisji reklam w mediach.
|
http://mediowyekspert.pl/wp-content/uploads/2014/12/PLANOWANIE-MEDI%C3%93W-know-how.pdf [dostęp: 31.10.2018]
|
25. |
Pozycjonowanie stron |
Optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych, co przekłada się na poprawę widoczności witryny w rezultatach wyszukiwania.
|
https://marketingwsieci.pl/slownik-e-marketingu/seo
[dostęp: 31.10.2018]
|
26. |
Prawa autorskie |
Zbiór przepisów regulujących jedną z ważniejszych dziedzin prawa własności intelektualnej. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażania (utwór).
|
http://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/b-przewodnik-b-po-prawie-autorskim/prawa_autorskie [dostęp: 31.10.2018]
|
27. |
Promocja |
Zbiór środków, za pomocą których przedsiębiorstwo lub sprzedawca komunikuje się z rynkiem, czyli przekazuje informacje o swojej działalności lub konkretnych produktach i usługach.
|
https://www.findict.pl/slownik/promocja
[dostęp: 31.10.2018]
|
28. |
Przekaz reklamowy |
Przekaz wyrażający ideę reklamy, czyli treść, która ma być przekazana odbiorcy.
|
https://prezi.com/pjjtmobd8rj5/przekaz-reklamowy-i-jego-cechy [dostęp: 31.10.2018]
|
29. |
Psychologia społeczna |
Dziedzina nauki z pogranicza psychologii i socjologii, badająca, w jaki sposób obecność innych ludzi i ich działania wpływają na psychikę jednostki.
|
https://www.szkolnictwo.pl/szukaj,Psychologia_spo%C5%82eczna
[dostęp: 31.10.2018]
|
30. |
Reklama |
Działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług; plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi.
|
https://sjp.pwn.pl/slowniki/reklama.html
[dostęp: 31.10.2018]
|
31. |
Rynek docelowy |
- Jeden lub kilka segmentów obsługiwanych przez dane przedsiębiorstwo, które tak kształtuje instrumenty marketingowe, by zdobyć nowego klienta lub utrzymać przy sobie obecnych nabywców.
- Zbiór klientów posiadających określone potrzeby, które dane przedsiębiorstwo decyduje się zaspokoić.
- Grupa (lub grupy) nabywców o podobnych potrzebach czy cechach, a więc grupa w miarę homogeniczna (jednorodna), stanowiąca przedmiot aktualnego lub przyszłego zainteresowania przedsiębiorstwa.
|
Filar D.: Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja. UMCS, Lublin 2012
|
32. |
Slogan reklamowy |
Pojedynczy wyraz, zwrot lub zdanie oddające charakter firmy, organizacji lub akcji promocyjnej.
|
https://slownik.intensys.pl/definicja/slogan-reklamowy
[dostęp: 31.10.2018]
|
33. |
Strategia marketingowa |
Zespół jasno określonych działań i zasad postępowania, które przedsiębiorstwo musi spełnić, aby efektywnie prowadzić swoją działalność i osiągnąć maksymalizację zysku.
|
Altkorn J.: Podstawy marketingu. Instytut Marketingu, Kraków 2001
|
34. |
Technologie informacyjne i komunikacyjne (TIK) |
Technologie informacyjno-telekomunikacyjne, techniki informacyjne lub teleinformatyczne – rodzina technologii przetwarzających, gromadzących i przesyłających informacje w formie elektronicznej.
|
http://konferencje.frse.org.pl/TIK/article/Definicje/lang:pl
[dostęp: 31.10.2018]
|
35. |
Wskaźniki mediowe |
Wskaźniki stosowane do oceny skuteczności kampanii: Zasięg Kampanii (Reach), Zasięg Efektywny (Effective Reach), Częstotliwość (Frequency), Częstotliwość Efektywna (Effective Frequency), GRP (Gross Raiting Point), CPP (Cost Per Point), CPT (Cost Per Thousand), Affinity Index (Wskaźnik Dopasowania), SOS ( Skrót Share Of Spendings).
|
https://marketerplus.pl/teksty/cykle/planowanie-kampanii-wskazniki-mediowe-czesc-1-telewizja
[dostęp: 31.10.2018]
|
36. |
Zasięg oddziaływania reklamy |
Zasięg, w obrębie którego do odbiorcy dociera komunikat reklamowy. Decydując o zasięgu oddziaływania reklamy należy brać pod uwagę, m.in.: oglądalność - liczba odbiorców poszczególnych mediów, wiedza na temat audytorium, nakład prasy ukazujący się na rynku, poziom czytelnictwa dotyczący konkretnej gazety.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Walery Pisarek (red.): Słownik terminologii medialnej. Universitas, Kraków 2006
|
37. |
Zasięg oddziaływania środka reklamowego |
Obszar, na którym działa środek reklamowy. W zależności od wielkości rynku zbytu produktu/ usługi, angażowane są media ogólnokrajowe lub lokalne.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Walery Pisarek (red.): Słownik terminologii medialnej. Universitas, Kraków 2006
|